Pazar, Mart 20, 2011

Bündner Gerstensuppe


"Graubünden`den Arpa Çorbası : Bündner Gerstensuppe
Aralık`ta bir akşam alman arkadaşlara davetliydik. Davet bahcelerindeydi. Yağan kardan süslü yüksekçe etrafında ayakta durulabilen büyük bir masa hazırlamışlardı. 20 kadar yetişkin nerdeyse aynı sayıya yakın çocuk bahçe mumları ile ışıklandırılmış kârlı bir akşam bahçede ev sahibesinin ve komşusunun hazırladığı sıcak içeceklerle ısınıp sohbet ettik. İçeceklerin yanında ocak üzerinde sıcak tutulan ve içindekilerden dolayı yiyemediğimiz bir arpa çorbası vardı. Çorba doğrusu orada merakımı uyandırmıştı. Fakat ev sahibesinden aldığım bir kenara bıraktığım tarifi tekrar soğuyan su günlerde çekmeceden çıkararak denemeye karar verdim.
Çorbanın adı Bündner Gerstensuppe. Graubünden kantonuna ait bir arpa çorbasıymış. Arpa çorbası hayli yaygın yöresel bir tarifmis. Benim elimdeki Graubünden bölgesine ait. Sonbahar başlarında etlerle ilgili gümrük vergisiyle ilgili bir texti okurken eski Bakan Merz´in dünyaca ünlü gülme krizinde bahsettiği bir pastırma çeşidi vardı Bündnerfleisch. İşte bu adı geçen pastırma ile yenilen bir çorba.
Arpa benim kendi mutfağımda pek yeri olmayan bir tahıl olduğu için zor bulanacağını düşünmüştüm. Fakat işlenilmiş bir nevi soyulmuş ve kenarlarından kırılmış arpanın bildiğimiz market zincirlerinde kolayca bulunduğunu siz de göreceksiniz. Tariften farklı olarak resimdeki benim çorbada pastırma ve çiğ krema eksik. Çiğ krema eklenildiginde çorba şefaf değil beyazımsı bir renk alıyor. Sebze çorbalarını sevenlerin bu besin değeri yüksek çorbayı seveceklerinden eminim. Afiyet şifa olsun!"

Bündner Gerstensuppe
1 yemek kasigi sıvı yağ
120 gr pastırma
40 g arpa
1 soğan
1 havuç
1 pırasa
1/2 kereviz
1 Çin lahanası Chinakohl
1-1,5 litre su
1 küp sebze bulyon*
120 ml çiğ krema
tuz, karabiber mersin yaprağı
*bulyon tarifte vardı fakat ben kullanmadım, kullanırsanız tuzunu ona göre ayarlayacaksiniz.
Sebzeleri, yıkayın soyun ve küp küp doğrayın. Sıvı yağı tencerede işitin ve arpayi ekleyin. Bir iki karışım arpayi yağda yalnız döndürdükten sonra sebzeleri ekleyin ve kavurun. Mersin yaprağını ekleyin. Kaynamış suyu ekledikten sonra içinde bulyonu eritin. 1,5 -2 saat yavaş ateşte pişirin. Hemen servis edecekseniz şimdi çığ kremayı da ekleyin ve bir taşım daha kaynatın. Aksi halde servisten 20 dakika önce çorbayı işitin ve çığ kremayı ekleyip bir taşım kaynatın. Not: Çorbayı bolca hazırlayıp, dondurucuda saklamaniz mümkün. Bunun için tüm aşamaları gerçekleştirip sadece çığ kremayı eklemeyeceksiniz. Krema servisten önce eklenecek. Eğer çorbayı su gibi sevmiyorsanız bir kaşık ünü kremada cözdürüp corbanizi öyle terbiyeleyebilirsiniz.

3 misafirim demis ki:

Blogger zeymurancafe said...

bunu yapmak biraz zor gibi buralarda çın lahanası yok hiç gormedım var mı dıye sorsam herhalde tuhaf tuhaf bakarlar yüzüme.arpa ise şimdiye kadar mutfagıma hiç gırmedı çorba görunuş olarak lezzetlı ve farklı bir tarif.farklı lezzetlerı severım denemek ısterdım.ellerıne sağlık canım

12:54  
Blogger Dilek'ce said...

Sevgili "zeymuran" tarifi cin lahanasi olmadan da yapabilirsin. Ben de daha önce hic arpa almamistim :)
yaparsin simdiden afiyet olsun!

20:14  
Blogger ursusmaritimus said...

dilek hanımcığım. bir gün evinizi ziyaret ettiğimde bu yemeği soframa koyarsanız çok teessüf ederim :))

12:01  

Yorum Gönder

<< Home