Pazartesi, Ekim 30, 2006

Gül Serbeti


Sonbaharin son iki günesli sicak gününü yasadigimizi ögrendigimiz bugün bu bahar havasindaki resimler nerden cikti demeyin. Yarindan sonra böyle resimler yayinlamak istemeyecek kadar üsüyor olabilirim. Güllerin resimlerini dün cekmistim. Ramazanda yaptigim gül serbetini hatirlattilar bana. Belki resimleri yayinlarsam gül serbeti maceramida anlatirim ilerki günler diye düsündüm. Üstdeki serbetli resmi bugün cektim. Gül yapraklarindan yaptigim serbetin resmi degil.
Yazinin devami icin bu kadar beklediginiz icin özür dilerim.
Kültürümüzde güle verilen önemden olsa gerek bircogunuzdaki gibi bende de biraz mistik, biraz efsuni bir hava uyandiriyor. Gül serbeti hakkinda Nevin Halici*'nin -ufak tefek tercüme hatalarina ragmn- cok sevdigim kitabinda okuduguma göre osmanlinin ihtisamli ziyafet sofralarininda gül surubu eksik olmazmis. Baska bir yerde okuduma göre sofranin envai cesit yemeginden tadarken agizi bir önceki lezzetten ayirip yeni bir lezzete hazirlamak icin önemli bir icecekmis. Iftar sofralarini osmanli tarifi agirlikli hazirlamaya calsitigim icin bu yil serbeti yapmaya karar verdim.


Zaten haftalardir bahcelerdeki güllere göz dikmistim;) Bir arkadasimin evinin önündeki gülleri talan ederek asagidaki serbeti hazirlamaya basladim. Güller konusunda hic bilgim yok! Biri disinda; gül düskünü gül gibi Gül'ümüz. Tarif Nevin Halici'ya ait.
Gül Serbeti
100g mis gibi kokan gül
25ml limon suyu (ben daha fazla kullandim)
150g seker (tam ölcemedim, damak tadima göre yaptim)
1 l su
Gülleri temizleyin, beyaz kisimlarini kesin. Gül yapraklarini bir tabaga koyun limon suyunu üzerine döktükten sonra yapraklari ezin. Parmaklariniz al al olsun:) Iyice ezilen yapraklari yarim saat dinlendirin. Sekeri ve suyu kaynatin. Bir iki dakika kaynattiktan sonra sogumaya birakin. Ocaktan alip sogumaya birakin. Iliyinca güllerin üzerine döküp 10-12 saat dinlendirin. Bir tülbentle serbeti süzün. Sogumasi icin buzdolabina birakin ve daha sonra zevkle tüketin. Nevin Hanimin size önerisi bir tabaga biraz serbet döküp kullanacaginiz bardaklari önce serbete sonra pudrasekerine batirmaniz. Bu hos kenarlar kuruduktan sonra icinde serbeti servis edebilirsiniz artik.
Ben en üst resimdeki gülleri kullandim. Kan kirmiziydilar alttaki resimlerdeki rengi elde ettim. Ezilen yapraklar ertesi gün cay tabagindaki renkteydi. Tülbentten süzmedigim icin cok seffaf degildi.
Ilk resimdeki serbet hazir gül serbeti ile hazirlandi. Bizim evde nerdeyse her vakit bulunur. Cünkü degisik tatlilar kullandigim aroma ve renklendirici amacini tasir cogu zaman. Koca da bir sisedir hemen bitmez. Siseyi acar acmaz baskalarina da götürmeleri icin koydugum olur. Icilmek icin cok ender kullaniriz.
Yazinin devami icin bu kadar beklediginiz icin özür dilerim, yetistiremedim daha önce.
*Bana biriniz son kitabini hediye etsin lütfen!

16 misafirim demis ki:

Anonymous Adsız said...

Muhtesem bir resim bu, Dilek. Bakarken kalp atislarim hizlandi, inan.

04:45  
Blogger munevver said...

Dilekciğim,tesadüf yine aynı zamanlarda aynı şeyleri düşünmüşüz.Ben de güllü ,sakızlı sade lokumlu kekler yaptım.Gül şerbetini ben de pek severim.Mayıs ayında reçellik güllerden yapmıştım.Çabucak bitti.Özledim şimdi..Senin tarifini heyecanla bekliyorum.Resimler ne kadar güzel Dilek....Eline sağlık...

09:44  
Blogger Ferhanca said...

gül fotografların çok guzel...şerbette öyledir muhakkak..sevgiler..FERHAN

16:48  
Anonymous Adsız said...

merhaba ,eminim tadı da çok güzeldir ama fotoğraf çok başarılı olmuş , ellerinize emeğinize sağlık...

www.yumurtasepeti.net

15:56  
Anonymous Adsız said...

Muhteşem bir resim, bir o kadar da iştah kabartıcı çıkmış, ellerine sağlık, ayrıca gül resimleride çok güzel görünüyor. sevgiler

16:02  
Blogger Dilek'ce said...

Zinnurcugum, ya benim kalbime neler oldu senin pastani görünce biliyor musun? Fondant aldim hemen en azinan sekillendirme calismalarina basliyorum;)

Sevgili Münevver gercekten blogcular arasi bir telepati olduguna inaniyoruz artik;) Senin kekinde daha önce hic duymadigim faakt icindekileri duyunca dahi insanin canini cektiren cinsten!Serbetin tarifi hemen ekleyecegim. Fakat eminim senin serbetin daha güzelmistir!

Cok tesekkürler Ferhan güzel gören gönlün icin!

Hosgeldin yumurtasebeti! Cok tesekkürler!

Pembelim cok tesekkürler!

22:18  
Blogger Behiye said...

Dilek merhaba, fotoğraf öyle güzel ki...Renk, güller,çekim hepsi insanda hoş bir etki yaratıyor. Çok başarılı, ellerine sağlık.

04:37  
Blogger Damak Tadı said...

Fotoğraflar ne kadar güzel çıkmışlar,güller ise olağanüstü muhteşemler..Evvelki akşam iş yerindeki arkadaşımın annesi de bana minik kavanoz içingül mayası göndermişti Marmara adasından.Hayırdır bende şaşırdım bu kadar telepati olabilir mi?Münevver'ciğimde de Keki var,super vallahi.))Ellerine sağlık Dilek'ciğim,her zamanki gibi muhteşemsin..Sevgiler..

10:39  
Blogger Unknown said...

Soyleyecegim tek sey harika bir resim olmus.Tadina ise hic sozum yok..Eminimki guzeldir...Ellerine saglik....Gulenay

06:04  
Blogger yemek vakti said...

RESIMIN HARIKAAAAA!
Süper olmus!
sevgiler!

11:00  
Blogger BETUL said...

Desene gulle hemhal olan bir ben degilmisim, yaz boyu bes defa gul receli, iki defa gul serbeti yaptim, evim hala gul kokuyor cunku ayikladiklarimi atmayip gullu potpori yapmistim kuruttugum gullerle birlikte.. Simdi de yan urunu olan kusburnu ile ugrasmaktayim :)
Bir de en altta solda duran nefis bardaga bayildim.

12:28  
Blogger Dilek'ce said...

Behiye cok mutlu ettin beni! Demek ki gülü hakkiyla sergiledim, sevindim.

Gül Allah askina gül mayasi ne? Ben de isterim ne oldugunu bilmesemde! Sende böyle birsey varsa iyi birseydir;) Gül'lün her hali güzel degil mi:)

Gülenay ve Arifecigim cook tesekkürler!

Betülcügüm evet kesinlikle bloglar arasi telepati var! Her yer gül doldu:) Fakat ben senin yaninda gül konusunda cok acemiyim, cok hazirciyim;) Gül receli genc kizligimda belki de 14tüm denemistim. Tadini iyi hatirlamiyorum;) Betülcügüm yapiyorum diyip bitirme tariflerini de paylas bizimle! Gül receli tarifi, mis gibi gül kokan pestil tarifi bekliyorum senden:) Kusburnu tariflerini de tabi ki!!!
Bardaklar fasdan dügüne hediye, yeni benim icinde özel:)
SEVGILER

00:01  
Anonymous Adsız said...

Dilek Hanım, ellerinize sağlık öncelikle.Ben de bir gül sever olarak uzun zamandır aklımda olan bir şeye sayenizde kavuşmuş olacağım.Konu gerek Gül Şerbeti, Gül reçeli, Güllü Lokum ve benzeri olsun, o taze ve nefis kokusunu aklıma getirecek her şeyi sevmekteyim.Mümkünse evde yapmaya çalışacağım ancak ufak bir sorum var; İstanbul civarında reçel için satılan gül yapraklarını nerelerde bulabilme imkanım olur?Yardımcı olursanız çok sevinirim.Ellerinize Sağlık :)
akyolak@hotmail.com adresimden ulaşabilirseniz çok sevinirim.
Saygılarımla

18:05  
Blogger Dilek'ce said...

Sevgili Yigit malesef IStanbul'da yasamadigim icin yardimci olamiyacagim.

14:07  
Anonymous Timur Cölkusu said...

gül serbeti tarifini ararken rastlandi sonucu sizin blogunuzu kesfettim :)
sunu demeyelimki simdiden blogunuzun müdavimi oldugumdan bahsedebilirim :)))

bir sorum olacak size, acaba bu gül serbeti icin herhangi kirmizi güllerden kullanabilirmiyim? yoksa illaki recellik gülmü lazim? ben
yurtdisinda (münih/almanya) da kaliyorum ve recellik gülleri burda nerden temin edebilirim?
yardimci olursaniz sevinirim :)))

01:21  
Anonymous Turna said...

Teşekkürlerimizi sunuyoruz

16:30  

Yorum Gönder

<< Home