Pazartesi, Ocak 15, 2007

"Pilavli dondurma!"

Dün oglumu cok sevindirecegimi düsünmüstüm YE#18 icin dondurmayi hazirlarken. Hazneye karisimi aktarmadan tatmasi icin bir kasik verdigimde bana bakarak "igit! bu PILAVli" diye bu dondurmadan hic memnun olmadigini gösterdi. Pirinc Ye icin denedigim bu dondurma tarifi bizim evde pek kabul görmedi. Babamiz pirincinden cok safranindan rahatsiz oldu. Kücük bey dondurmalastiktan sonra dahi "PILAVLI" dondurma yememekte israrliydi.
Sonia'nin bizi davet ettigi ayin etkinligine exotik pirincli balli dondurma hazirlamak cogu zaman oldugu gibi bir hayal ve deney mutfaginin ürünü degildi. Cok sevdigim '"Risottodan Sushi'ye" dünyadan pirincli tarifler iceren C. Ferguson'un "Reis" adli kitabindan bir tarifti. Avrupa-Italya bölümünden bir tarif. Eminim zamaninda gecen yillardaki zyetinyagli dondurma kadar exotik ve iyi restorantlarin menülerini süsleyen bir tatliymisdir.
Doku acisindan bence karisim dondurmalastiktan sonra icinde iri katkili dondurma yiyenleri hic rahatsiz etmeyecektir pirinc. Lezzet konusuna gelince bahsettigim gibi bizim evde ben begendim, esim yedi ve oglum isyan etti;) Ben kitaptaki ölcünün hepsi hazneme fazla gelecegi icin bir kismini ayirdim. Bu karisimin tadini cok sevdim ben. Sadece bu sekliyle kremasi cok yogun. Ayirdigim karisimdan bir cesit tatli yapmak istiyorum. Firinda sütlac misali birsey mi olur yoksa meyve ezmesi yanina mi hazirlayacagim daha karar vermis degilim.

Pirincli Balli Dondurma
Portakalli, safranli
125 gr sütlaclik pirinc*
600ml taze sikilmis portakalsuyu
175gr bal
1 irice bir cimdik safrantozu (ben 2gr kullandim)
600ml krema
1 yemek kasigi Coitreau, Grand Manier
veya Limonlikörü istege bagli (ben kullanmadim)
portakalkabugu

450ml portakalsuyu, 50ml su ve pirinci bir tencerede kisik ateste pirincler yumusayip sivi azalana kadar pisirin. (Bende 20 dakikadan biraz fazla sürdü.) Sogumaya birakin. Soguduktan sonra bal, kalan portakalsuyunu, safrani, kremayi ve bir kisim portakalkabugu ekleyip karistirin. Dondurma makinenizin haznesine doldurup dondurma olmasini bekleyin.
Ferguson dondurmalastiktan sonra dondurmayi bir kaliba doldurup iki saat buzluga konulmasini ve dilimnelerek kitir kurabiye veya kitir waffel esliginde sunulmasini öneriyor.

*italyan sütlac pirinci kullanilmasini söylüyordu. Özelligi anladigim kadariyla cok nisastali olmasiymis. Bende evde buldugum italyan risotto pirincinden kullandim.

Eger yumurtasiz, meyve ezmesiz bu degisik dondurmayi demek isterseniz birsey daha eklemeliyim. Biz dondurmayi makinade hazirlanir hazirlanmaz yedigimiz icin Ferguson'un uzun uzun yazdigi seylere dikkat etmedik. Size bilgi olsun diye yaziyorum. Dondurma cok nisastali oldugu icin dondurucudan cikar cikmaz yenilemiyormus. Bir saat kadar önce cikarilip buzdolabinda beklemesi gerekiyormus. Oda sicakliginda bu zamani azaltmaya calismayin diyor. Cünkü disi yumusak ici sert olurmus.

11 misafirim demis ki:

Blogger munevver said...

Sevgili Dilek,sanırım ben de bu tadı beğenirim.Bana çok ilginç geldi.Benim dondurma makinam yok.Sık sık karıştırarak başarılı olur muyum bilmem.Eline sağlık.
Sevgiyle,nanelimon

21:58  
Blogger Dilek'ce said...

Sevgili Münevvercigim, kitapta makinasiz yapimin da tarifi vardi. Ben sabahleyin tembellik ettim kusura bakma. Birazcik yapan olmaz diye düsündüm galiba:) Ferguson 1,5 saat karisimi kapakli bir plastik kapta donduruyor. Kenarlari buzlasmis ortasi yumusak olacakmis. Mixer veya cirpcak yardimi ile cirpiyor tekrar kapatip buzluga koyup tekrar bir bucuk saat donduruyor. Tekrar cikarip cirptiktan sonra 2 saat donduruyor. Granita yaptim bu sekilde fakat hic dondurma yapmadim umarim Ferguson'un tarifi isine yarar.
Sevgiler

22:38  
Blogger munevver said...

Sağol Dilekciğim,tabi ki de işime yarıyacak.Eskiden dondurmaları böyle dondurup,sonra karıştırarak yapıyorduk ya.Belki olabilir dedim.Hemen not ediyorum.
Sevgiyle..

07:42  
Anonymous Adsız said...

Dilek, ilginc bir tarif. Ben harika resmi görünce balkabakli düsünmüstüm.
Eline saglik. Daha sik yayinlasan girislerini. Senden sadece okumakla bile cok sey ögrendim. Mutfak kültürüm artti. Hayali olarak hepsini sanki yapabiliyorum artik.
Saglicakla kal
isil

09:34  
Anonymous Adsız said...

Merhaba Dilek
Pirinc etkinligi sayesinde tanistim sayfanda ve cok begendim. Soyle bir gerilere gittim de isime yarayacak cok sey var gibi gozukuyor. Hele ne zamandir esimin yapmami istedigi ama tarifini net hatirlamadigim icin yapmaktan kacindigim mozaikli pastayi gorunce nasil mutlu oldum anlatamam. Bu pirincli dondurma olayida cok ilginc olmus. Ev de dondurma yapmakla ugrasabilecegimi sanmiyorum ama sunumuyla cok guzel duruyor. En azindan bana bu sayfayi getirdigi icin sevdim bu tarifi. Sevgiler

13:28  
Blogger sevdamavisi said...

Selam,
tarifiniz çok farklı ve orjinal. ellerinize sağlık

13:57  
Anonymous Adsız said...

Bir dondurma delisi olarak ben bile durup dusundum :) Yine de malzeme listesine bakinca ortaya cok guzel bir tat cikmamasi imkansiz gibi gorunuyor... Bu arada kremasi yogun oldu demissin, bir dahaki sefere kremanin yarisini tam yagli sutle degistirerek hazirlarsan o kadar yogun bir krema tadi almazsin (tabii bir daha yapacaksan).

19:22  
Blogger BETUL said...

Niye yapan olmasin Dilek, bana alaska (hani su merengle kaplanip izgaralanan) ya da dondurma kizartmasi gibi tatlilar icin cok uygun gorundu gec cozulmesi yuzunden.. Kesinlikle denenecekler listesine aldim bile :)

22:24  
Blogger Dilek'ce said...

Sevgili Isil, begenmene sevindim.

Hosgeldin Nukhetcigim, tesekkürler! Dondurma makinen varsa hele ki derin dondurucu da yerin varsa -benim icin en zor bölüm bu kismi;)- dondurma yapmasi kolay;)

Tesekkürler hosgeldin Sevdamavisi!

Cenk haklisin tam süt kullanabilirdim. Zaten bastan kremanin 250mlsini düsük yag (25%)oranlisi ile kalan 350mlsini nromal kremayla yaptigim hale yogun geldi:) Aslinda dedigim gibi dondurma icin iyi fakat benim kullanmak istedigim sekliyle yani donmamis karisimi bir tatli ceisinde kullanmak icin fazla kremali geldi. Fakat kalanla firinda sütlac yaptim ve birazcik daha pirincle cok güzel bir tatli cikti ortaya. Dondurmayi degisik lezzetleri seven misafirlerim icin bir daha yapacagim evet:)

Betülcügüm bizim evde begenenlerin orani begenmeyenlerden az cikinca okuyucular begenir mi süpheye kapildim. Anladigim kadariyla ici bayagi sert. Fakat senin dedigin gibi kizartilmis dondurma icin cok iyi olabilir. Bir kismini dolaba koydum cikardigimda zamanim olusa denerim fakat yine de en azindan yarim saat buzdolabinda bekletirim sanirim. Ciktiginda cok sert oldugu icin sekil vermek te zor olabilir. Neyse denemek lazim. Dondurulmamis tarafindan cok hos bir tatli cikti ortaya dondurulmusundan da disi camfistikli kizartilmis dondurma da cikabilir:)

Sevgiler

14:37  
Anonymous Adsız said...

Hemen tarifini aldım. Ben bayıldım buna... Bir kere dondurmayı severim. Portakal ve safrana bayılırım ... Eee daha ne olsun değil mi :) Benim de dondurma makinam yok. Ama elle yapımını vermişsiniz çok teşekkürler. Deneyeceğim ve sonucu bildireceğim.

sevgilerimle.

http://misss.blogcu.com

16:36  
Blogger nilay said...

merhaba Dilek :)
çok farklı bir tarif olmuş...Pirinci tatlıda sevenin yani sütlaç yiyebilenin bu dondurmayı da sevebileceğini düşünüyorum...Bana uyar ;)ellerine sağlık

sevgiler

14:16  

Yorum Gönder

<< Home