Çarşamba, Ekim 18, 2006

Aga lokmasinin kardesi

Arkadaslar Almanya'dan merhaba! Öne alinmis bayram tatilindeyiz.
Tarifi hemen ilk firsatta ekleyecegim, amacim "az sonra" effekti yaratip sizi merakta birakmak degildi. Fakat az önce yorumlari, tarife olan ilgiyi görünce sevinmedim desem yalan olur;) Tarifle dönecegim, söz!
Gecen hafta basi Münevver'in Tatli YE icin osmanli mutfagindan yaptigi tarcinli aga lokmasini görünce sasirdim ve yeni birsey ögrenmis oldum. Sasirmamin sebebi osmanli mutfaginda Avusturya mutfaginin taninmis bir tatlisinin nerdeyse aynisini görmekti. Tarcinli Aga Lokmasi patatesli hamurundan yapimi ile hazirlanis sekli ve dekoratif tamamlanisi acisindan Marillenknödel'e (kayisi knödeli) cok benzeyen bir tatli idi. Avusturya mutfagina Macaristan'dan gelen bir tat olan bu kayisi knödelinin osmanli mutfagindaki aga lokmasi ile yakindan bir akrabaliklari oldugu belli. Kimin abla-abi, kimin kardes oldugu ise tarafimdan arastirilmaya devam edecek. Bilgisi olan parmak kaldirsin lütfen!

Knödel hamur veya patates köftesi demek. Tuzlu olarak ana yemeklerin bir parcasi olurken ici meyvali ve disi tarcinli olarak hazirlandiginda ise bir tatli bu köftecikler. Knödeller iki cesit hamurdan hazirlanabiliyor biri Münevver'in yaptigi gibi patatesli hamur digeri ise benim tamamlayici bilgi olmasi acisindan ve tecrübeli oldugum hamur oldugundan bu tarifte kullandigim quark peynirli bir hamur. Knödellerin ici icin kullanilan meyve cesitleri de klassik olarak kayisi ve erik cesitleridir. Erik knödelimin aga lokmasindan tek farki icine kullanilan taze kayisi veya erik olmasi degil, osmanli mutfaginda herseyin bir sekilde zariflestirilmesinden dolayi ortaya cikan baska bir fark aga lokmasinin hamurunun knödellerden daha ince olmasi. Knödel sicak(ilik) yenir benim resimde yaptigim gibi bicakla dümdüz kesilmeden catalla batirilip kesilerek yenir. Neden mi, knödelin dokusunun kivamli olup olmadigini görmek icin.


Biz severek yememize ragmen türk damak zevkine uymadigini düsündügüm icin olsa gerek yazin yaptigim kayisi lokmalarini yayinlamak aklima bile gelmemisti. Daha gecen hafta almanca blogumda baska bir arkadasa erikler bitmeden eriklisini (Zwetschgenknödel) yapacagim demistim. Arkasindan Münevver ve ailesinin lokmalari sevdigini okuyunca bu tatlinin eriklisini daha fazla geciktirmedim. Carsamba aksami evimizdeki son iftarda hem esimin - sanki türk tatlisiymis gibi- özlemini gidermek hem de yorumlara bakilirsa blog okuyucularim icin yapmam iyi olmus bu knödeli:)

Erik Knödeli
250gr yagsiz süzülmüs quark
(ben evde oldugu icin yagli olanini kullandim)
10-15 yemek kasigi un
1 cimdik tuz
1 yumurta sarisi

10 mürdüm erigi
10 küp seker

2 tepeleme yemek kasigi tereyag
yarim kase taze ekmek kitirindan galeta unu
1 tatli kasigi tarcin

Hamur icin -mesela gece boyunca- süzülmüs quarki, yumurtasarisini, tuzu ve unun büyük miktarini karistirarak ele yapismayan fakat yumusak bir hamur elde etmeye calisin. Ayirdiginiz unla ayarlamaya calisin hamurun kivamini. Yogurdunuz hamuru yaklasik bir saat kadar dinlendirin.
Bu arada eger zaten hali hazirda kendinizin hazirladigi kavanozda sakladiginiz ekmek kurusu yoksa firinlada kitirlastirdiginiz bir iki dilim ekmekten galeta unu hazirlayin rondada ögüterek. Türkiye'de belki firinlarda satilan galeta unlari iyi olabilir fakat marketlerden alinmis galeta unu kullanmayin bu tarif icin;) Ekmek kiriginizin kavrulmus aromasi önemli tarif icin. Erittiginiz terayagina bir avuc ekmek kirigi atin, tarcini ekleyip karistirin. Tavayi bir kenara birakin.
Eriklerinizi sadece bir kenarlarindan kesip cekirdeklerinden ayirin. Cekirdek yerlerine birer küp seker yerlestirip kapatin. 10na böldügünüz hamur bezelerinin ortalarina erikleri yerlestirip kapatin.

Fokurdamayan fakat kaynayan tenceredeki tuzlu suya birakin hazirladiginiz lokmalari. Basta dikkatlice bir kasikla yerlerini oynatmaya calisin tabana yapismamalari icin. Su yüzeyine cikana kadar (10 dakikaya kadar) pisirin. Kevgirle aldiniz lokmalarin sularini süzdürdükten sonra-ben temiz bir mutfak bezinin üzerine birakiyorum bir iki saniye- tarcinli karisimin icinde etrafini bulayin. Pudra sekeri serperek servis edin. Afiyet olsun! Yaptiginizdan haberim olsun;)

Öneriler: kayisi ile hazirlamak isterseniz tarifdeki hamur8 kayisiya yetiyor. Ben klassik sekilde küp yerlestirmek yerine sekerli ceviz kirintilari yerlestirdim bazilarina, güzel oldu. Kaynattiginiz tuzlu suya degisik aromalar mesela vanilya cubugu, tarcin cubugu ekleyerek degisik lezzetler elde edebilirsiniz. Vanilya sosu ile servis edebilirsiniz ve ve ve...Hayal gücünüze sinir konulmamistir. Sadece bu yaptiklarinizin klasik knödelle ilgisi kalmamistir o baska;)

30 misafirim demis ki:

Anonymous Adsız said...

Hata ettim, gecenin bir yarisi yataga gitmeden once senin bloguna geldim. Simdi butun gece bu resimle ugrasacagim: seftali mi erik mi? Neyin icine konmuslar vs vs...

06:36  
Blogger DAMLA said...

Sen de televizyondaki "...AZ SONRA..." anonsları gibi oldun :)
Merakta bıraktın, nedir şimdi bunlar?

07:10  
Blogger munevver said...

Dilekciğim,hakikaten kardeşi olmuş..Senin de dediğin gibi,Avusturya-Macaristan mutfağından mı Osmanlı mutfağına karışmış,yoksa bizden mi onlara karışmış?Eline sağlık..Çok güzel fotoğraflamışsın kardeşim...Öpüyorum...
nanelimon

07:47  
Anonymous Adsız said...

Dilekcim bayılıyorum senin fotoğraflarına sanki gerçekten tabağa koymuşlarda önüme getirmişler gibi :)

09:36  
Blogger elcinin_mutfagi said...

Bu ne güzel bir görüntü böyle gercekten damla nin dedigi gibi Az SONRA misali olmus:)) ama böylesi daha heyecanverici ne yalan söylim.resime bayildim bayildim tarife de bayilmak istiyorum:))
Cok öpüyorum..

10:28  
Blogger sevilay said...

Bin aydan daha hayırlı olan Kadir Gecesinde, kainatın yaratıcısı ve alemlerin Rabbi bağışlayıcı ve acıyıcı yüce Allah tüm dualarınızı kabul etsin.

Bu arada, harika görünüyor, ellerine saglik.

11:43  
Blogger Kadriye said...

Cok güzel görünüyorlar dilek...bunun gibisini daha görmemistim, harika...

11:56  
Blogger Zeynep B. said...

bunlar ne yaaaa????

12:08  
Anonymous Adsız said...

Şeker Dilek ohh be içim açıldı, blog resmin çok güzel olmuş, tabağın taç gibi görünüyor. Ağa lokmasının kardeşini bende merak ettim. Muhteşem görüntülemişsin. Ruhunun inceliklerini bloğuna yansıtman ne hoş. Hepimize güzel bir örnek teşkil ediyorsun. Gerçekten çok başarılısın, tebrik ediyorum. Sana , oğluşuna ve sevdiklerine gönlünüzce, uzun, sağlıklı, mutlu bir ömür diliyorum. Kocaman öpüyorum. Sevgiyle kal. inspi

14:53  
Blogger Bocuruk said...

Fotoğrafların gerçekten çok profesyonelce ve müthiş güzel. Ben de çok merak ettim nedir bunlar diye :)

16:06  
Anonymous Adsız said...

Merhaba Dilekcim
Kandilin mübarek olsun!
Favori sayfalarimdansin :) yeni fotograf makinesi aldim, hemde spiegelreflex-digital, ama inan
sadece kamerada bitmiyor olay . sende yetenek var kizim!!
haydi görüsmek üzere..
Belma

19:17  
Anonymous Adsız said...

Dilek sanirim bizi krize sokacaksin..:))

Ne muhtesem bir goruntu boyle..

Tarif ne zaman?

07:42  
Anonymous Adsız said...

harika bir görüntü,tarifi sabırsızlıkla bekliyorum.bayramda yapmalı bu lokmalardan...

seda
tarifname.blogspot.com

13:34  
Blogger Ferhanca said...

Bu göruntunun karşısında yutgunuluyor...harıka tarıfı bekliyoruz iyi bayramlar.... FERHAN

22:17  
Blogger Dilek'ce said...

Burcucugum erik erik. Cevabi m gec geldi kusura bakma!

Sevgili Damlacigim, hem gec oldu hem güc oldu tarifi yazmam evde olmayinca. Fakat sonunda yazdim:) Sana iyi tatiller!

Münevvercigim, cok sagol! Senin ve ailenin sayesinde bu tarifi paylastim blogta. Nerden nereye gelmis onuda bulacagiz insallah:) Bu isin pesini birakmayacagiz ikimiz!

Tesekkürler Tülaycigim!

Sevgili Elcin hosgeldin! Tarif de umarim hosuna gider. Quarkli versiyonu sen rahatlikta deneyebilirsin.

Sevgili Hemserim cok sagol! Senin ve aileninde gecmis kandili mübarek olsun umarim tüm hayir dualarimiz kabul olur!

Hosgeldin Kadriye! Tesekkürler, tekrar beklerim!

Merhaba mutfak robotu bunlar erikli knödel, tarcinli aga lokumun kardesi;)

Cok tesekkürler Inspiration! Tavsiyen ise yaramis desene;)

Hosgeldin Bocuruk, tesekkürler!

16:08  
Blogger Dilek'ce said...

Belmacigim kiskandim! Ben de istiyorum SLR kamera fakat önümüzdeki yillarda belki. Senin de kandilin mübarek olsun, güzel dileklerin kabul olsun! Önemli gün gecti mi? Umarim hersey göndlünce oldu!


Deniz istemeden oldu ama cok büyük bir heycan oldu bu resim;) Ben yaptiktan sonra yayinladim ki Münevver görsün resmi, nerden bilirdim bu kadar sevilecegini! Evde de olmayinca tarif gecikti.

Tesekkürler Sedacigim, bayrama yeetisti tarif. Yapar misin sever misiniz bilmem ama tarifi yetistirdim;)

Hosgeldin Ferhanca! TEsekkürler! Umarim tarif de hosunuza gider.

Sevgiler

16:14  
Blogger Damak Tadı said...

Sevgli Dilek,
Çok güzel ve tarihçesi de bir o kadar enteresan geldi bana..Inşallah daha çok bilgi sahibi olur ve bizlerle paylaşırsın.Ellerine sağlık bence denenip tadına varmalı enfes görünüyor..Sana ve Münevver'e teşekkürler..Senin ve ailenin Bayramını kutlayıp,sevdiklerinle nice nice Byarmalara..Sevgilerimle..

00:21  
Blogger Fast food kültürüne inat tabakta lezzetler... said...

Dilek merhaba canım sana ve ailene iyi ve çok mutlu bir bayram dilerim. Hoşça kal.

17:31  
Blogger munevver said...

Dilekciğim,daha önce yazmadım,senin tarifi yayınlamanı bekledim.Benim yaptığımda önce tarçınlı şeker hamurların üzerine serpiştiriliyordu,sonra da tereyağda kavrulmuş ekmek kırıkları.Ama senin yaptığın gibi bulama işini ben daha çok beğendim.Bundan sonra bulayarak yapacağım.
Ellerine sağlık Dilekciğim.
(Bu arada ben de galeta ununu senin önerdiğin şekilde kendim hazırlıyorum.)

05:28  
Anonymous Adsız said...

Ellerine salik Dilek..Burada birde bunun usune sour cream-ile brown sugar karistirip dokuyorlar.Sos niyetine ama bahse girerim bizden gitmedir bu tarif zira ben Yukon'daki Kizilderili mutfaginda Musakka ve Cacigi buldum ya
hayretlere dustum. Kesin Osmanli'dan gitmedir bu tarif bence..

Tarif icin ayrica tesekkurler ben Munevver'in sayfasinda gordugumde tereddute dusmustum(Gerci sagolsun fikrini soylemisti Munevver) acaba buradaki murdum erigini kullansam mi diye iyi oldu benim icin senin yaptigin deneme...

07:14  
Blogger yemek vakti said...

Dilekcim,
ben bu tarifi biliyorum, ama Grießteig (irmikhamuru) ile veya Kartoffelpüree (patates ezmesi) ile yapilmis olanlari.
Bi gün Almanyada markete alis verise gitmistim. Orada iki yasli bayana rasladim. Mürdüm erigi seciyorlardi. Konusmalarini isittim. Ergin ve kücük erikler ariyorlardi. Onlarda markette malesef yoktu. Ben merak ederek eriklerele ne yapacaklarini sordum. Onlarda bu tarifi verdim. Cok hosmua gitti. Cok güzel, lezzetli ve kolay bir tarif. Hatta beni evlerine davet etti. Gel bi dene diye :)
Demek istedigim: Cok güzel bir tarif. Ellerine saglik.
Sevgiler

09:13  
Blogger Dilek'ce said...

Gülcügüm ve PErihancigim cok sagolun!

Sen sagol Münevvercigim:)

Denizcigim üstüne veya altina vanilya sosu eklenebiliyor ama sour creamli yenildigini hic duymamistim, yeni brisey daha ögrendim;) Demek musakka ve cacik kizilderelilerde de var ne ilginc biz komusumuzla senin mi benim mi kavgasi ederken ta kizilderelilerde de var demek:)
Bu tatlinin o vaktin üstün medeniyeti osmanli olmasindan dolayi bana da osmanlidan dagilmis olabilecegi aklima yatiyor. Fakat yerel mutfaklardan osmanli mutfagina cok büyük etkiler oldugu da bir gercek. Bakalim merakimizi yenecek bir bilgi mutlaka zaman icinde edinecegiz!

Evet Arifecigim Knödel ailesi genis malum Griesknödel, Semmelknödel... Sanirim irmiklisi daha cok tuzlu knödellerde kullaniliyor. Knödel ustasi olmadigim icin birsey diyemiyecegim benimki sadece bir tahmin ve kisisel tecrübe. Papatesli hamurdan hazirlanisini Münevver yapinca ben quarkli versiyonu yayinlamayi tercih ettim ki quarkliyi daha basit bulmamdan da olsa gerek;) Sevgili Arife tarifi veren hanimlar hangi hamurlusundan verdi? Eriklerin kücüklerini ve olgunlarini secmeleride ilginc. Ben olgun erik veya kayisi kullanilmaz bilirdim tatli knödele. Yeni birsey ögrenmsi oldum!

SEVGILER HEPINIZE!

21:06  
Anonymous Adsız said...

merhaba, sadece almanya da olanlara mı yonelık bir tarif bu? türkiye de yapamaz mıyız örneğin quark nedir nerde temin edilir?

06:03  
Anonymous Adsız said...

cahilliğimi mazur görün ama guark nedir ? bazı yazılan şeyleri anlamıyorum bunların türkçesi veya açıklamasını yazarsanız çok sevinicem bende mutfağı çok seven elinden geldikçe değişik tatlar ve değişik yemekler yaparak misafirlerimi ağırlamayı seviyorum hatta sadece değişik yemek yaparak verdiğim yemekler bana ziyafet olarak geliryor
teşekkürler

11:29  
Blogger Dilek'ce said...

Sevgili Anonymous Arkadaslar,
beni takip eden arkadslar artik quarki bildikleri icin tekrar aciklamayi gerek duymamistim kusura bakmayin. Yenisiniz anlasilan;) Quark bir tür peynir fakat tadi ve yapisi acisindan biraz yogurda benziyor. Bazen arkadaslar lor peyniri diye tercüme ediyorlar kesinlikle lora benzemiyor yapisi sadece ürettimde benzer asamalari var. Türkiye'de yok bu süt ürünü. Almanca dilli ülkelere has bir peynir. Amerika'ya tasinmis almanlarin cok özledikleri bir peynir;)
Avrupa'da peykeklere kullanilan peynirdir kendileri. Onun yerine Türkiye'de quark olmadigi icin krempeynir, ricotta,yogurt kullaniliyor. Bu tarife en yakin kullanilabilecek sey yogurt digerleri yagli gelebilir.
Bize evde yapimi -burada cok kolay buldugumuz icin- fazla zahmetli geliyor. Tüm almanca dilli ülkelerin hepsinde sanirim bir avuc kadar insan evde yapiyordur en fazla! Yapimi aslinda zor degil sadece termometre ve evinde hep ayni isida olan bir mekan lazim.
Knödel icinse yazimda bahsettigim gibi münevver'in tarifini deneyebilirsiniz. Süzme yogurtla da olabilecegini düsünüyorum bu arada hic denemedim.
Ikinci Anonim arkadasim sanirim Münevver'in patatesli tarifi de misafirlerinin pek tanidigi bir tat olmayacaktir denemk istersen.
Size quarkla ilgili link veriyorum, bilgi ve yapimi icin. Ben gerci her an Türkiye'de üretilmeye baslayacagini düsünüyorum;)

14:02  
Blogger Beyhan said...

Sevgili Dilek, tarif bana çok ilginç geldi ve mutlaka denemek istiyorum.Ricotta benzeri tatlı lor yapıyorum evde,sütü limonla kestirerek.Ama quarka göre biraz taneli oluyor benimki.Bu tarifi onunla denesem olur mu acaba?
Suda haşlarken dağılır mı,bilemiyorum?
Ellerine sağlık,çok çok şık olmuş.Şimdi hemen gidip,Münevverin tarifine bakmak istiyorum.
Sevgilerimle...

12:02  
Blogger Dilek'ce said...

Beyahancigim yorumun arada kaynamis özür dilerim cevap vermedigim icin:(
Ricotta gibi sürülecek sekilde degil anladigim kadariyla lorun. Taneleri olunca belki dedigin gibi dökülme ihtimali olabilir, bilmyiorum. Mutlaka süzdür kulanacak olursan. Ben hala süzme yogurtlusunu deneyemedim. Ilk firsatt -su aralar firsatlarim biraz az- quarkla ilgili bir yazi yazacagim belki herkese faydali olur. Delicious Days de gecen gün erikli knödel yapmis cok daha farkli buharda. Belki bakmak istersin!

20:27  
Blogger Beyhan said...

Özür ne demek Dilek,görmemiş olabilirsin tabii ki.Cevabın için çok teşekkürler.Verdiğin linke baktım da,seninki daha güzel bence.Ben senin quarkla ilgili yazını bekliyeyim.Sonra denemek istiyorum.Tekrar ellerine sağlık.

20:40  
Anonymous Adsız said...

çok güzel bir tarif ve mükemmel bir görüntü ellerine sağlık

10:18  
Blogger ayça said...

merhaba
sitenizi geziyorken bu tarife takıldım.çok hoşuma gitti.ben türkiyede olduğum için sizin söylediklerinizi çok fazla anlayamıyorum fakat yorumlara bakınca gördüm.bunu yaparken süzme yoğurt yerine labne peyniri kullanabilir miyiz onu soracaktım

16:44  

Yorum Gönder

<< Home