Salı, Eylül 19, 2006

Domates, domates, domates?


Yaz biterken bu domates salatasi da nereden cikti degil mi? Aslinda bu salata salata ye etkinliginden önce yapilip bir türlü etkinlik gününde yayinlanamamisti. Nasip bugünlerde etrafimda yapilan domates cesitleri sohbetlerineymis.
Arkadaslarimizdan bir aile Almanya'ya tasindi. Is yerlerini degistirdiler ve ev aldilar. Evlerinin üstünde kücük bir bahceleri var. Bana dün bahceye bahar icin bircok seyi simdiden dikmesi gerektigini anlatti. Daha önce hic bahcesi olmayan bir arkadasim bu. Onu birazcik kiskaniyorum;) Blogculardan Petra'nin bu yil diktigi domateslerden ve aldigi hayran kaldigim mahsulden anlattim belki o da domates dikmeye heveslenir diye.
Gecen hafta bize pek uzak olmayan bir yerde manastir bahcesinde ProSpecieRara adinda bir dernegin yaptigi bahce acilisindan ve tanitimdan dolayi o vakitten buyana degisik makaleler ve haberler okuyorum yerel gazetelerde. ProSpecieRara adindan da anlasilacagi üzere yerel ve azalmis eski cesitleri koruma dernegi. Bu sebze ve meyve yanisira hayvanlari da iceriyor. Yerelciligin sinirlarini bazen haddinden fazla zorlayan Isvicrelinin bu girisimi cok hosuma gitti. Mesela büyük bir marketler zinciri (Coop) ise ürünlerin bir kismini satisa sunuyor. Bu hafta bu zincir az önce sözkonusu acilisi firsat bilip dernekte üretilen ve sattigi ürünleri haftalik reklam brosürüne almis.

Bir el kadar domates cesidi bilen ve sadece 3 cesidini devamli kullanan biri olarak yazin sepetlerde satilan rengarenk büyüklü kücüklü domatesleri görünce cok mutlu oluyorum. Bazen 10 cesit domates oluyor yanyana. Agustos'ta marketin birinde o kadar hos bir görüntü vardi ki, sarili, kirmizili, yesilli, zebrali, tombis, minnacik, yildiz seklinde domatesler yanyana dizilmis bizi alin diye cilve ediyordu. Ne görüntüydü ama. Bu kadar domates cesidin de hangi cesidiyle ne yapilir pek bilmiyorum, fakat öylesine yemegi seviyoruz. Cesitlerin tadinin, dokusunun yerlesmesi icin de en kolayi salata yapmak:)

Petra'nin domatesleri arasinda cok yeni ve avrupa disindan gelen cesitlerde vardi. Fakat bence ister yerel ister dünyanin baska bir yerinden gelen bu cesitliligi korumak güzel ve önemli.
Belki sizde degisik yerel domatesleri toplamak istersiniz diye düsündüm.

Bu arada not düsmeden edemiyecegim. Malum kabak sezonuna giriyoruz ve biliyorsunuz kabakta el kadar cesit ismi bile bilmiyorum. Her yil bir tanesini ögrensem ömrüm kabak cesitlerini ögrenmeye yetmez fakat en azindan azim göstermis olurum degil mi? Bu yil ismi kolay olan "mikrodalga firin kabagi"ni ögrendim. Aldim fakat daha pismedi tadini cok merak ediyorum!

14 misafirim demis ki:

Blogger DAMLA said...

Yahu ben sadece kırmızısını ve de yeşilini bilirdim. Bunlarda ne böyle?...
Şekilleri hoş da lezzetleri nasıl? Şööööle Alaçatı pazarından alınan kan kırmızısı domatesler gibi mi?..

16:26  
Blogger munevver said...

Dilekciğim,çok ilginç.Sanırım bir bahçemiz olsa biz de bilirdik değil mi? Benim de senden farkım yok.Neler öğreneceğiz daha?

07:46  
Blogger Burcu Özdoğan said...

Sevgili Dilek ellerine sağlık.Ne güzel domatesler bunlar.
Bende domates-soğan-peynir üçlüsüne bayılanlardanım...
Sevgiler

08:34  
Blogger BETUL said...

Dilekcigim, yok sen hic bir sey anlatmasan da olur, zaten fotograflar cok guzel anlatiyor :)Boyle fotograflari da yayinlamamak lazim aslinda; basaran olur, basaramayan oluuur, cani isteyen olur beceremez..
Her sakada bir parca gercek payi olur ya, bunda da olur tabii. Karin agrimizi bu kadarcik yansitalim, degil mi :)
(Hello uyeligim var, yakinda bu konuda sana bir mail atacagim.)
Sizin oralarda "allotment" uygulamasi yok mu? Ben tam kiralamak icin belediyeye basvuracaktim ki evi degistirdik.
Ve hatirladigim kadariyla turk bloglarindan birinde yesil domates yemegi vardi, zeytinyagli- pirincli..Yesil domatesle bir de harika recel oluyor.

16:39  
Blogger ev perisi;) said...

Tablo gibi sevgili Dilek ellerine ve de emeğine sağlık...
Sevgiler...

19:05  
Blogger Unknown said...

Merhabalarrr,,

Ne hos bir siten var sevgili Dilek.Bugun uzunn uzadiya inceledim:)Hersey harika gorunuyor.Ve cokda ciciler...Emeklerine saglik...


Gulenay

06:34  
Blogger Fast food kültürüne inat tabakta lezzetler... said...

Merhaba domatesler harika görünüyorlar ellerine sağlık
Sevgiler?

14:46  
Blogger Damak Tadı said...

Sevgili Dilek,
Çok enteresan geldi bana ilk kez görüyorum.Tadı nasıl acaba ??domatesi çok seven biri olarak merak ettim.

Görüntü ve domatesler harika canım ellerine sağlık.

Sana ve ailene hayırlı ramazanlar diliyorum.Sevgiyle kal..

22:51  
Anonymous Adsız said...

Dilek merhaba,
Domates resimlerin harika. Ama benim sana fasulyeyle ilgili bir sorum var. Sayfanda arsivle linkler arasinda bir logo var. Bu logodaki fasulye barbunya mi ve oyleyse almancasi nedir barbunyanin?
Simdiden tesekkurler

23:14  
Blogger sevilay said...

Ramazan ayiniz mübarek olsun canim. Bütün dualariniz kabul olsun.

Sevgilerimle

13:45  
Blogger Dilek'ce said...

HOSGELDIN DAMLA! Domateslerin tatlari farkli farkliydi, suluca tatli olanida vardi, daha cok etli ama az tatlisida vardi. Alacati pazari domatesi yememis biriyim eminim o domatesler daha tatlidir, memleketimin günesinde büyüdükleri icin;)

Münevvercigim ögrenmek zevkli ne de olsa yavas yavas ögreniriz alimallah! Ögrenelim bakalim:)

Burcu ne kolay ama ne nefis birsey degil mi domates-sogan-peynir üclüsü! Ben cökelek kullanmistim o da cok yakisti.

Betülcügüm hosgeldin! Karin agrinin tam ne oldugunu anlamadim fakat resimlerime iltifat ettin diye kabul edip seviniyorum:) Bu sebebten senin hic karninin agrimamasi gerek güzel resimler ceken biri olarak;) Mailini bekliyorum.
Bahce kiralama burada var. Son eviminde bu eviminde hemen dibindeydi;) Fakat hem siraya girip uzun yillar bana yer cikmasini beklemeliyim ve kendi evimin bahcesinde olmadiktan sonra bakabilecegime güvenim yok. ev ve balkon ciceklerime iyi bakiyorum fakat sanirim en önemli sebebi cok yakinimda olmalari;)
Yesil(zebra)domatesimin tadi tamamen kirmizi domates gibiydi. Yemegi yapilanda mi öyle oluyor. Benim tanidigim yesil domates yemeklerinde, tursularda daha cok daha cok olgunlasmamis yesil domatesler kullaniliyor. Bilgi verirsen sevinirim. Ayrica yesil domatesten recelin tadini coook merak ettim, belki yaparsin. Gerci ben tadina bakamam ama nasil yapildigini ögrenirim:)

Cok tesekkürler Evperisi!

Hosgeldin Gülenay, cok tesekkürler!

Tesekkürler Perihan!

Gülcügüm bazilarinin tadi harika bazilari ise idare eder. Benim favori domateslerim suan resimde ve salatada olmayan minik kirmizi (cocktail) domatesler ve onlari sarilari. Sarilari tadindan cok renginden dolayi;) Sana ve ailene ve unutmadan beraber girdigin arkadaslarina da hayirli ramazanlar!!!

Hodgeldin Burcu. Evet resimdeki barbunya benim bildigim kadariyla adi "Wachtelbohnen". Sayfana baktim simdi ingilizce barbunyanin almancasini ne yapacaktin merak ettim;)

Hosgeldin Sevilay! Amin, sana ve ailenine de hayirli ramazanlar!

SEVGILER

17:54  
Anonymous Adsız said...

Tamamen merak, Dilek. Ben barbunyaya bayiliyorum ama burda, tazesini coktan gectim, kurusunu bulmak bile hic kolay degil. "Pinto beans" denen alacali bir fasulyesi var Amerikalilarin, gorunus itibariyle aynen bizim barbunya ama tadi farkli. Barbunya saniyorum "roman beans"; tadi da gorunusu de tutuyor ama resmi olarak onaylattiramadim :)
Senin sayfandaki o resmi gorunce de hem o gordugum pinto mu roman mi diye hem de oralarda durum nedir diye merak ettim.
Cevabin icin sagol, iyi ramazanlar,
Burcu

15:56  
Blogger Dilek'ce said...

Sevgili Burcu benimki tamamen bildigin barbunya. Kendileri taze taze Türkiye'den gelmislerdi kabuklariyla. Yani bu durumda roman beans;)
Alacali fasulye cesidi cok Burcu. Tohum satan bir yer varsa, bahceler icin ürün satan yerlerde kutulara ve resimlerine bak o zaman resmi olarak onaylatmis olursun:)
Sevgiler

19:23  
Anonymous Adsız said...

Yani logoyu sen hazirladin ve o barbunyalar Isvicre'den degil. Hmmm, jeton anca dustu bende :)
Ama o resim harika bir barbunya portresi; her gordugumde canimi barbunya cektiriyor.
Cevapin icin sagol,
Hoscakal

20:45  

Yorum Gönder

<< Home